Pšenové slané bochníčky (kváskové, bezlepkové)


Nie je dlhá doba od chvíle ako som začala kváskovať, bola to však láska na prvý pohľad. Už som neprestala. Kvások je taký malý šibal, občas ho nájdem na linke, občas zíza na mňa z chladničky a pýta si lyžičku múky. Ešte sa nestalo, že by ma sklamal. Neviem, čím to je. Nový zakladám vždy na spln a starám sa oň s láskou. Keď som tieto bochníčky robila prvý krát, bola som strašne zvedavá ako si kvások poradí s uvareným pšenom. Chcela som zdravé pečivo k polievkám a najmä na cesty. Keď už viem, že celozrnná obilnina v kombinácii so strukovinou je kompletná náhrada mäsa tak mi vychádza, že máme vlastne kompletné jedlo so sebou do krabičky, alebo na večeru, alebo len tak mlsať. A ja mlsám rada. V mrazničke som našla zamrazený medvedí cesnak, tak som ho šupla do vykysnutého cesta a sú naozaj výborné. Neviem ako vy, ale ja mám rada, keď to chrumká a vnútro plné vitamínov. Ľanové semiačka nikdy netreba jesť surové, telo ich nevie spracovať. Ideálne sú povarené s ryžou, alebo takto s pšenom. Výborné sú na elaticitu – kože, vlasov, kostí, kĺbov. Tak poďme na to!

Čo potrebujeme:

  • 4 hrnčeky uvareného pšena so soľou a  ľanovým semiačkom
  • 1 hrnček pohánkovej celozrnnej múky + 2PL lyžice kvásku+1,5 dcl vody
  • 1 ČL soli
  • 1ČL mletej rasce
  • Rasca celá na posyp
  • Medvedí cesnak

Ako na to:

Ja si vždy najskôr pripravím tzv. rozkvas. Mala som v chladničke žitný kvások, dve PL som zmiešala s cca hrnčekom pohánkovej múky, pridala som letnú vodu, vymiešala a nechala som na linke pod utierkou pracovať asi 6hodín. Môžete kľudne od ráno do večera, večer urobiť cesto, šupnúť do chladničky a ráno piecť bochníčky. Ja to tak robím aj pri chlebíku.

Uvarila som si pšeno s ľanovým semiačkom. Robím to tak, že pšeno poriadne prepláchnem, aby nebolo horké, varila som v osolenej vode v pomere 1: 2,5 asi 25minút. Nechala som ho viac domäkka, keďže som vedela, že idem robiť bochníčky.

Tak a večer som urobila vláčne cesto. Vymiesila som pšeno s rozkvasom. Ak máte riedke cesto, pridajte ešte trochu pohánkovej múky. Cesto som nechala pod fóliou v chladničke do rána. Ráno som ho vyklopila na dosku, ale bolo riedke, tak som primiešala ešte trochu múky spolu s medvedím cesnakom a mokrými rukami som ukladala bochníčky na papier na pečenie. Posypala som rascou, nechala som ich ešte pol hodinku podkysnúť a piekla som na 22O stupňov približne 30minút.

Chutia výborne so strukovinovými nátierkami. Na fotke je cícerová s rukolou. Aby bolo jedlo kompletné stačí napariť trochu zeleninky, alebo moje obľúbené pickles, teda kyslá kapusta. Podmienkou je však domáca, to čo potrebujete v obchode nekúpite.

Ešte malý tip na záver – poznáme niekoľko spôsobov úpravy ľanového semiačka tak, aby sme dostali do tela všetky benefity. Jedna z nich je už uvedená tepelná úprava. Uvariť a vypiť to nebolo nikdy pre mňa, ale tohto spôsobu úpravy sa nemusíte báť. Chuť to neovplyvní. Druhý spôsob je popražiť na panvičke a v mažiari trieť so soľou, vznikne voňavá soľ, ktorú volajú na východe Gomasio a ja ju používam veľmi často. Takže keď uvidíte na stojane pred reštauráciou napísané: „ …sypané Gomásiom…“ bude to presne toto. Však chceme byť pekní, bez vrások a chceme vládať. Či nie?