Ani sme nenazdali a jeseň klope na dvere. Úroda dozrela a je čas zbierať, dni sú čoraz kratšie a chladnejšie. Zvieratá zbierajú tukové zásoby a pripravujú sa na obdobie zimy. Všetko okolo sa zrazu mení. My pri našom rýchlom a zbesilom štýle života tieto veľké zmeny často ani nevnímame. Len sa čudujeme prečo nás neobišla chrípka a máme slabú imunitu, alebo prečo nás zrazu boll chrbát a kríže. Obdobie jesene sa často spája aj so zmenou nálady. My to radi nazývame jesenná depresia. Nie sme na stavy, kedy sme viac smutní a ponorení do seba zvyknutí, preto hľadáme rôzne metódy ako sa ich čím najrýchlejšie zbaviť. Ako to je teda s tou jeseňou?

Nebudem vás zaťažovať siahodlhou teóriou o súvislostiach a prepojení v našom tele. Veľmi jednoducho len priblížim základné informácie. Čím viac ich totiž študujem a preskúmavám, tým viac som uchvátená z týchto múdrosti.

Jeseň podľa TAO predstavuje fázu KOVU – sťahovanie sa dovnútra, zhodnocovanie, triedenie a upratovanie. Je to veľmi dôležité obdobie roka, kedy po bujarom období OHŇA a ZEME prichádza čas pokoja a s ním spojenej transformácie. Všetko navôkol vysychá, krehne, láme sa, opadáva, pretože čchi, ktorá bola doteraz v energii jangovej – povrchovej / teplej/ prechádza do fázy jinovej / chladnej/ a sťahuje sa dovnútra. Deje sa to okolo nás, ale aj v nás ľuďoch – v našom metabolizme, aj na mentálnej úrovni. Obdobie od jesennej rovnodennosti 21.9. až po letný slnovrat 21.12. je obdobie smerovania do seba, do svojho vnútra, do kruhu rodín. Je časom na zozbieranie úžitku zo všetkého čo zrelo. Je to obdobie keď sme oveľa menej spoločenskí, oveľa viac času trávime doma, sami so sebou. To je to najlepšie, čo môžeme v tomto období pre seba urobiť. Po tomto období príde obdobie jari, ktorá nám ukáže, či sme boli láskaví sami k sebe a dovolili si tento luxus samoty. Aby sme nepriedbehali čaká nás ešte zima, čas oddychu. Keď prehodnotíme a zbavíme sa starých nánosov oddychovať sa nám bude oveľa ľahšie.

 

Z pohľadu orgánov predstavuje jeseň fáza KOV – orgány pľúca a hrubé črevo. Ako som spomínala vyššie, že ide najmä o triedenie informácii a púšťanie tieto orgány zohrávajú pri tomto procese dôležitú úlohu. Nádych a výdych je veľmi dôležitý, pretože nádych nám umožňuje prijímať novú čchi do tela. Veľmi obľúbené pri jogových cvičeniach je dýchanie do brucha, tzv brušné dýchanie, kedy energiu vdychujeme do nášho stredu. Výdychom vypúšťame nepotrebné, rovnako ako hrubým črevom vypúšťame z tela na úrovni fyzickej. Takto to funguje a upratať si v sebe je veľmi dôležité.

Fáza KOV sa typicky prejavuje na týchto dvoch orgánoch. Oba upratujú – prijímajú a zbavujú sa nepotrebného, triedia, nechávajú odísť, aby mohli prijímať čisté a nové. Spolu s inými súvislosťami tvoria funkčný okruh pľúc – pľúca, hrubé črevo, koža, dýchanie, ochlpenie, nos, nosový ochranný hlien, čuch.

 

Kedy naše pľúca trpia najviac?

Sami vidíte akú dôležitú úlohu zohrávajú. Ich oslabenie prichádza najmä v jeseni zmenou energie. Ide o niekoľko jednoduchých pravidiel, ktoré keď dodržíme vyhneme sa nie len priberaniu, zmenám nálad, ale aj rôznym chrípkam, bronchitídam, kožným ochoreniam.

Medvedia služba citrónov a citrusových plodov v jeseni

Citróny, grepy, pomaranče – ovocie síce plné vitamínu C, avšak s obrovským ochladzujúcim účinkom. Naše telo pri prvom prechladnutí býva často podchladené z počasia a z vírusov, ktoré ho práve navštívili. Keď napríklad ochorie náš malý šibal, prvé čo urobíme nadopujeme ho čajom s citrónom. Je to akoby sme ho postavili do záhrady kde je mínus desať stupňov. Okrem toho kyslá chuť je chuť sťahujúca dovnútra. Prvé čo urobí stiahne póry a patogény v našom tele sa nevedia dostať von, preto ich zatlačí ešte hlbšie do tela. Tendencie máme aj znižovať horúčku, čo je tiež nie veľmi šťastný nápad. Zabíjame v tele prirodzené ochranné mechanizmy. Preto zabudnime na toto ovocie počas chladných dní.

 

Aspoň v zime vynechajte mliečne výrobky

Mlieko má rovnako ako citrusy silne ochladzujúce účinky a okrem toho dokáže pekne zahlieňovať. Hlieny škodia nie len pľúcam, ale aj hrubému črevu. Často ho pijeme v domnienke, že potrebujeme pokryť dennú dávku vápnika. Potravina s vysokým obsahom vápnika je napríklad mak, alebo čínska kapusta. V tomto období doma mliečne výrobky celkom vynechávame. Môj syn býval zahlienený celé zimy, z nosa mu tieklo non stop. Nechal si poradiť a prestal s mliekom. Aký bol prekvapený, keď mi oznámil: „ Mama mne celkom tie sople prestali tiecť. Nechápem!“

 

Čo zaradiť do jedálnička čím najčastejšie?

Podporná chuť pre naše pľúca je pikantná. Čo sa týka farby orgány elementu KOVU dokážeme podporiť bielou farbou. Úplne top je biela reďkovka s prirodzene jemne pikantnou chuťou. Oveľa častejšie jedzte zeleninu okrúhleho tvaru rastúcu nad zemou. Svojou energiou nám pomáha harmonizovať telo a ľahšie sa dokážeme prehupnúť do ďalšieho obdobia. Najvhodnejšia je cibuľa, kapusta, kaleráb, kel. Odhlieňujúce účinky má aj chren a doslova svojou pikantnou chuťou dokáže naše pľúca harmonizovať.

 

Z obilnín je výborná biela aj natural ryža. Ryža má však tendencie sťahovať energiu dovnútra, preto sa doporučuje obmieňať s ostatnými obilninami.

 

Z mäsa je vhodná hydina, najlepšie z domáceho chovu. Ostatné druhy mäsa sú hlienotvorné.

 

Naše pľúca nemajú rady sucho. Keďže jeseni sucho prináleží doporučuje sa konzumovať jemne zvlhčujúce potraviny – jablká, hrušky, mandle, sézamové semiačka, miso, koreňová zelenina, kvasená zelenina. Na zahriatie je vynikajúci zázvorový čaj s medom.

 

Dbajte na dobu varenia

Obdobie jesene sa líši aj dobou varenia. Na rozdiel od letného obdobia sa doporučuje dlhšie varenie, vytiahnúť z komory tlakové hrnce a obilniny opekať na sucho. Do jedál dokážeme akumulovať oveľa viac tepla a naše telo sa zohreje zvnútra.

Na záver pár slov k ľuďom, ktorým mapka ukazuje dominantný KOV:

Majú veľký zmysel pre dôstojnosť, spravodlivosť, čestnosť, veľkodušnosť. Sú disciplinovaní, majú zmysel pre poriadok, sú spoľahliví.

 

V disharmónii môžu pociťovať žiaľ, zármutok, smútok, hanbu. Depresia je na základe týchto poznatkov energiou kovu. Rovnako môžu byť títo ľudia veľmi kritickí, zbabelí a neochotní.

 

Pre mňa veľmi zaujímavé pozorovať tú jedinečnosť každého z nás. Chceme sa porovnávať, byť ako ostatní v prírode je však všetko zariadené inak. Tak ako nikto z nás nemá rovnaké trávenie, nemáme ani rovnaké hranice, prežívanie emócii, ani postoje a názory. V tom je jedinečnosť každého z nás. Občas stačí vedieť ako to máme a popracovať na slabých elementoch.

Som rada, že som tieto múdrosti objavila, začala študovať a prostredníctvom tohoto blogu, ale konzultácii a kurzov  môžem šíriť ďalej.

Jeseň je ideálny čas spomaliť, zbilancovať, upratať, vytriediť. Ja idem do toho. Čo Vy?

 

Majte krásne dni! Ak máte otázky píšte na email info@alanda.sk, alebo dobehnite na obed. Taniere budú vyskladané na základe týchto princípov a vy môžete do zimy prehupnúť zdraví a v pohode.

A.

Viac o kurzoch v Alande si môžete prečítať TU

Viac o našej srdcovke Hormonálna rovnováha – joga a strava si môžete prečítať TU