Musím sa priznať, že milujem dovolenky a oddych. Cestovať a spoznávať nových ľudí, krajinu, zvyky, ochutnávať jedlo je také moje. Keď som sa tento rok rozhodovala kde za oddychom stále na mňa na internete vybiehal jeden pobyt organizovaný zo Slovenska. Zaujalo ma na ňom všetko – každý deň masáže a procedúry, jóga počas celého pobytu a čo mńa fascinovalo bolo dobré a zdravé jedlo. Už predtým som sa dočítala, že ayurvédske detoxikačné programy sú preverené storočiami. Uvedomila som si, že pri mojom spôsobe života je toto to pravé orechové, čo práve potrebujem. Od septembra ma čaká opäť škola – druhý ročník dietetiky, reštaurácia, rodina, okrem toho kurzy a workshopy, preto som naozaj potrebovala načerpať nové sily. Už keď som čítala cítila som vietor vo vlasoch, počula vlny oceánu a najviac ma fascinovalo, že ma nebudú masírovať stroje, ale ľudia. Doma si doprajem masáž zriedka a môj boľavý chrbát, ktorý poctivo zbiera každý stres si to zaslúži. Celé som si to predstavila, precítila a nebolo cesty späť. Na druhý deň som si objednala letenku a čakala na ďalšie pokyny. Bolo to presne tri mesiace pred plánovaným odchodom, takže som mala dostatok času ešte všetko zariadiť v reštaurácii, aby to neubralo ani na kvalite, ani na čase.

O tri mesiace sa blížil deň D a nevedela som dočkať. Čo však čert nechcel dva dni pred plánovaným odletom ma chytila črevná chrípka v plnom rozsahu. Potila som sa studeným potom, v bruchu kŕče a v jednom kuse som behala na WC. Už som si vážne myslela, že neodletím, lebo to nabralo také obrátky. Našťastie moja duchaprítomnosť ma neopustila, nasadila som si starý známy ume ocot, ktorý spomínam na každom kurze a pojedala som celozrnnú ryžu. Manžel sa smial, že pravdepodobne to bude zo stresu, ja si to však nemyslím. Bol to nejaký bacil, ktorý práve vyčíňal na Slovensku. Našťastie sa môj stav zastabilizoval a mohla som s veľkou neistotou odletieť. Do lietadla som si ešte zobrala termosku a urologický čaj, ktorý som si nechala vždy zaliať v reštaurácii v letiskovej hale. V lietadle som jedla len čistú ryžu a nič iné. Celkom sa to dalo vydržať, poviem však pravdu bola som rada, keď sme pristáli na letisku v Colombe. Náš rezort bol ešte tri hodiny cesty autobusom po ostrove. Ja už som vôbec nevnímala, že autobus bol nepohodlný. Bola som šťastná, že som to dala bez komplikácii navyše. Neviem si predstaviť, že by ma kŕče chytili v lietadle.

Po perepetiách pred cestou a dlhej ceste sme sa ocitli v ayurvédskom rezorte na juhu Srí Lanke. Bol tesne pri oceáne. Na izbách sme bývali prevažne po dve. Ubytoval nás ihneď po príchode milý talian, ktorý mal tiež svoj príbeh. Prišiel na Srí Lanku ako turista, zamiloval sa oženil sa tu. Aj vďaka nemu si môžeme užívať luxus pri oceáne. Izby boli jednoduché, bolo v nich však všetko čo sme potrebovali. Nad posteľou sieťky proti komárom som ocenila hneď prvú noc. Trópy sú trópy a pobieha a polietava tu všeličo. Jedného dňa vyvalil zo záhrady na mňa oči obrovský jašter a sranda je, že som sa ho vôbec nebála. Ako prišiel tak odišiel.

Prvý deň po prílete bol taký oddychový. Každý z našej skupiny absolvoval vstupnú prehliadku u lekára. Pýtal sa ma s čím som prišla a čo by som chcela riešiť. U mňa jednoznačne vyhral môj boľavý chrbát, šija a kríže. Chudnutie, ktoré by som tu chcela naštartovať som nespomínala. Doktor mi vysvetlil, ktoré tzv. “Dóše” mám zvýšené a že s tým chrbtom mi vedia pomôcť. Hneď popoludní nás čakali prvé procedúry. Začali sme tak zľahka – masáž nôh a chodidiel, masáž hlavy. Musím povedať, že masáž hlavy po ceste bola veľmi príjemná. Vlastne všetky procedúry padli veľmi dobre. Nachystané sme už mali chutné jedlo. Ja som samozrejme ihneď skúmala a porovnávala s dietetikou čínskou. Rozdiel nebol veľký a spoločné bolo, že na tanieri boli zastúpené všetky chute. Od sladkej, cez slanú, horkú, kyslú a pikantnú. Celkovo strava bola v tomto duchu počas celého pobytu.

Prvé dni pobytu sme mali očistné dni. Ayurvéda to robí pomocou masla ghee alebo olivového oleja. Ráno sme každý dostali dávku predpísanú od doktora a bolo potrebné ju vypiť v kombinácii s horúcou vodou. Olej zbiera z tela odpad a toxíny. Takejto detoxikácie nie je nikdy dosť si myslím. Poctivo som túto dávku vypila počas prvých štyroch dní pobytu. Vždy to bolo ráno, zapili sme horúcou vodou a išli sme cvičiť jógu. Nebola to klasická joga, cvičili sme príjemnú TAO zostavu na zobudenie našich orgánov. Poctivo sme sa venovali čisteniu pečene, srdiečka, slezinky a pakreasu, pľúc a vždy sme venovali špeciálnu pozornosť našim obličkám. Toto sa mi veľmi páčilo a určite to budem aplikovať aj doma. Sama často prehliadam samú seba a nevenujem si pozornosť. O orgánoch nebudem ani hovoriť, prvý krok u mňa bol síce pohladkanie stravou, chce to však aj mentálnu pozornosť. Toto je prvá vec, ktorú si donesiem so sebou do života. Je fajn pocit vnímať svoje orgány, komunikovať s nimi, venovať im pozornosť. A tam, kde ide naša pozornosť, to rastie. To je tiež pravidlo staré od nepamäti.

Štvrtý, alebo piaty deň bol deň očisty. Doktor nám vysvetlil, že všetko, čo sme nazbierali potrebujeme zo seba dostať von. Proces, ktorý začal ráno vypitím špeciálneho nápoja s preháňadlom. Bol to deň kľudový, mali sme zakázané všetko. Dovolené bolo iba cvičenie, pitie teplej vody a chodenie na záchod. U mňa ten proces naštartovania chvíľu trval. Tento deň sa popíja len teplá voda a dva krát cez deň je mimoriadne vhodná ryžová polievka s kari listami. Doniesli nám ju asi o desiatej a potom o druhej. Kto bol poctivo na záchode, tomu očistný proces zastavia pomocou čerstvej kokosovej vody, v prípade potreby donesú aj kávu. Mala som spolubývajúcu, ktorá bola na toalete tento deň dvadsaťpäť krát. Sme sa narehotali. So mnou to však bolo o niečo ťažšie.

Počas ďalších dní každému robia veľmi fajn procedúru nazývanú Shirodhara. Ide o rovnomerné liatie tenkého prúdu oleja na čelo, počas ktorého človek leží v ležadle so zakrytými očami. Potom sa premasírujú horné časti chrbta a šija. Účinok tejto procedúry je veľmi intenzívny. Dočítala som sa, že ukľudňuje myseľ, redukuje dóšu Vata, zlepšuje zrak a sluch, posilňuje vlasy a pomáho predchádzať ich vypadávaniu, pomáha prekonávať nespavosť, vnútorný nepokoj, depresie, strach, starosti a iné psychické problémy. Okrem toho zlepšuje pamäť. Predstavte si túto procedúru ako jarné upratovanie pre naše preplnené zásuvky v hlave. Shirodara upratuje a vytvára miesto pre nové dojmy. A kto z nás už toto nepotrebuje? Doktor túto procedúru naordinuje každému podľa potreby a jeho vlastnej konštitúcie. Počas tejto procedúre sme len ležali, každý sám v sebe, vo svojej hlave, svojich myšlienkach. Absolvovala som ju práve dnes a môžem potvrdiť, že je veľmi príjemná.

Po tejto procedúre som mala dve hodinky voľno a nasledovala inhalácia, masáž hlavy horúcimi bylinkami, masáž chrbta a popoludní ešte fantastická masáž chodidiel. Všetci si to užívame naplno. Popoludní sa niektoré prechádzame po nábreží, iné len tak ležia na teraske, alebo klábosíme o nesmrteľnosti chrústa. O piatej sa začína hodinová jóga a večera. Po večeri už len spať, pretože tma je tu veľmi rýchlo. Na ďalší deň som si okrem iného užila aj čistenie nosa a hlavy. Výborná procedúra pre niekoho, kto cíti, že potrebuje prečistiť túto časť. Nebolo to nič príjemné, ten pocit po procedúre však stál za to.

Čo sa týka výletov na Srí Lanke, v cene sme mali zaplatených pár fakultatívnych. Prvý týždeň sme kvôli čistiacim procesom ostávali len v rezorte. Prvý výlet na pláž surfistov bol naplánovaný na sobotu, aj ten nám však zrušil pán doktor kvôli prednáške o Ayurvéde. Okrem iného v sobotu bol spln a ten na Srí Lanke oslavujú každý mesiac dokonca malým sviatkom. Obchody, banky sú tento deň zatvorené. Ľudia sa stretávajú prevažne v kostoloch a modlia sa. Nad našim rezortom hneď je kostol a mali sme možnosť počuť modlenie tento deň. Trvalo od skorého predpoludnia až do ďalšieho dňa. O tretej v noci si urobili dve hodiny prestávku. Ráno však pri zvonení budíka o šiestej už znovu modlili. Modlia sa vraj ku všetkému živému – k rastlinám, bylinkám, kvetom, k vode, k zvieratám. Na Srí Lanke vedia už aj malé deti, že keď v tento deň dôjde k nejakej nehode, alebo úrazu rany sa budú hojiť veľmi ťažko. Napriek tomu, že veľa domácich prišlo čistiť energiu do vody v oceáne boli veľmi opatrní. Každý to vedel a uvedomoval si zodpovednosť sám za seba.Páčila sa mi tu úcta k prírode a všetko s tým spojené. U nás by sa pravdepodobne zrútil svet, keby sme si dovolili štátny sviatok každý mesiac. Štátny rozpočet by bol v holbokom mínuse. Našťastie v nedeľu sme sa konečne dočkali prvého výletu. Veľmi som sa tešila.

V rezorte bolo síce fajn, ale napriek tomu som chcela vidieť niečo z okolia. Prvé čo sme navštívili bola pláž neďaleko. Tuk – tukom to trvalo asi desať minút. Pláž s veľkými vlnami využívali prevažne na surfovanie. Nám sa podarilo omočiť do slanej vody oceánu a nechať sa unášať vo vlnách. Bolo tu veľa domácich, našlo sa tu aj pár turistov.

Ďalší deň sme navštívili miestny chrám s Budhom vysokým niekoľko metrov. Vovnútri sme našli silné sochy zobrazujúce hriechy tu na zemi a následné odpykávanie trestu v peklo. Vlastne sme sa prešli malým peklom.

Tretí výlet bol do čajových plantáži. Obrovské pláne vysadené čajovníkmi. Každý deň tu vyrobia niekoľko desiatok kíl organických čiernych a zelených čajov. Dve šálky zeleného organického čaju nám vie pekne pomôcť zhodiť kilá navyše. Teraz v lete určite výborný na popíjanie a sama som si kúpila niekoľko balení. Vyskúšam. Veľmi dôležitý proces detoxikácie prebehol v pohodičke na Srí Lanke, už len pokračovať doma.

Okrem toho sme si dopriali návštevu mestečka v okolí. Videli sme všeličo, čo sa dá vidieť len v krajinách Ázie. Trh plný smrdľavých rýb na predaj, ľudí bohaťších aj chudobných, typické malé nedostavané domčeky a premávku bez dopravných značiek. Človek si v takýchto momentoch často uvedomuje v akej nádhernej a bohatej krajine žijeme.

Záver článku dopisujem doma na gauči a v pondelok ma už čaká realita. Neviem sa odčkať kedy oblečiem zásteru a postavím sa k sporáku. Všetky nové informácie ohľadom korenín určite vnesiem naplno do praxe. Koreniny dodávajú jedlu nie len inú chuť ale aj energiu. V rezorte na tanieroch sme našli vždy všetkých päť chutí. Nikdy nechýbalo niečo veľmi pikantné. Dezerty sme mali každý deň, napriek tomu však všetci pocítili blahodárne účinky na tele. Vracali sme sa pochudnutí, oddýchnutí a s iskrou oku. Všetky tieto nové poznatky budem využívať na kurzoch a workshopoch. A vy si môžete vybrať. Môžete venovať sebe a jedlu nepatrnú pozornosť a jedlo bude len nástroj na zasýtenie. Alebo si ho môžete pre svoje čarovné účinky postaviť na piedsetál rovnako ako ja. Nenadarmo je jedlo vždy pri každom liečení 80% úspechu. Bez dobrej stravy sa to podarí málokedy.

Majte krásne dni!

A.

O tom prečo som zabudla na chlieb s maslom aj s niekoľkými receptami na kašu si môžete prečítať v tomto článku. Ďakujem za 2 000prečítaní.

O tom ako sa stravujeme doma, varíme v Alande a jednoducho si môžete vytvoriť jedálniček aj vy.