Poviem vám na rovinu, že pochádzam z tradičnej slovenskej rodiny kde na stoloch nikdy nechýbali ani klobásky, ani krémové koláče a zemiaky sme dokonca každý rok dopestovali vlastné. So svojou váhou bojujem od svojich sedemnástich rokov, kedy som za tri mesiace dokázala pribrať 15kíl. Nespokojnosť. Zajedanie emócii. Keď dnes niekto príde som mnou s týmto problémom viem to pochopiť, pretože toto mám na vlastnej koži odskúšané. Cukor mi vždy dokázal pomôcť trochu zabudnúť a odviesť pozornosť od problémov. Keď nie nadlho, aspoň na chvíľu. Čím viac som chcela prestať s čokoládou a sladkosťami, tým viac som dostávala na ne chuť. Potom sa ako dôsledok dostavili výčitky svedomia a nespokojnosť. Keď sa nad tým dnes zamyslím len sa pousmejem.

 

Svoju chuť som sa za tie roky naučila vychovávať.

Vychovávanie chuti vnímam dnes ako postupný proces a každý si v osvojovaní zdravých návykov musí prejsť sám. Rada sa s vami podelím ako sa mi to podarilo.

 

Začalo sa to vedomým prístupom k jedlu a potravinám. Asi pred desiatimi rokmi som sa začala zaujímať o zdravotné benefity jednotlivých potravín. Na základe informácii, ktoré som získala z rôznych zdrojov som začala preskúmavať recepty a pripravovať jedlá tak, aby chutili nie len mne, ale celej rodine. Napríklad si spomínam ako som sa dočítala o benefitoch cvikle. Mali sme ju z vlastnej záhrady, ale jediné využitie bolo – naloženie na sladko – kyslo. Tak sme to robili doma celé roky. Napadlo ma vyskúšať si inak. Našla som rôzne recepty a začala skúšať. Variť, piecť v alobale s cesnakom a zaradila som ju do jedálnička tri krát do týždňa. Na počudovanie mi veľmi chutila. Neustále som si pripomínala aká je cvikla zdravá a čo všetko robí pre moje telo.

 

V posledných rokoch som sa naučila pravidelne zaradiť do života krátke pôsty. Je zaujímavé, že judaizmus, kresťanstvo, islam a iné náboženstva odporúčajú obdobia pôstu ako spôsob na dosiahnutie jasnej mysle a spirituality. Osobne to vnímam ako vyčistenie tela a orgánov od nazbieraných nánosov. Keď som pocítila prvé účinky očisty na svojom tele nedalo sa nezopakovať si to. Človek keď malým pôstom podporí pečeň a pomôže jej zbaviť sa toxínov je oveľa kreatívnejší, rozhodnejší, vie čo chce. Rovnako je to s obličkami. Zrazu máme nie len nápady, ale aj chuť a vôľu dotiahnúť veci do konca. Už pri dodržaní krátkeho ryžového pôstu podporíme nie len svoje trávenie, vyčistíme hrubé črevo, ale začneme úplne inak triediť informácie. Zaujímavé nie?

 

Doktor Roger vo svojej knihe Zdravé telo píše o výhodách krátkodobého pôstu takto:

  • Zlepšuje výkonnosť mozgu u ľudí, ktorí sú zaťažení prejedaním a nevyváženou stravou
  • Pomáha odľahčiť záťaž metabolizmu tým, že dočasne nahrádza stravu s vysokým obsahom kalórii, rafinovaných cukrov a saturovaných tukov
  • Pomáha vychovávať chuť. Pôst, alebo krátkodobé obmedzenie potravy je cenným výchovným nástrojom na posilnenie vôle a ovládnutie chuti.

 

To sú tipy odo mňa ako sa mi podarilo vychovať moju chuť. Skúsenosť však s ľuďmi z praxe je úplne iná. Často mi hovoríte, že sa neviete vzdať bieleho chlebíka na raňajky, alebo kávy. Skúste si naštudovať pár informácii o škodlivosti bielej múky, mrknite na štatistiky o zhubných chorobách v hrubom čreve alebo štatistiky o neplodnosti. Sú to čísla, ktoré veľa hovoria o našich tanieroch a celkovo životnom štýle. Ak chceme začať so zmenou potrebujeme začať u seba. Venovať pozornosť potravinám, vyberať si na trhu tie v BIO kvalite, prestať s plnými košíkmi v Kauflande, tráviť viac času v kuchyni a za stolom s najbližšími.

 

Keď sa to podarilo mne, podarí sa to určite aj vám. Majte krásne dni!

A.

PS: Ak chcete tiež objaviť tajomstvo svojich vlastných chutí príďte na niektorý z kurzov varenia. Jedlo nemusí byť vždy len o jedle. Môže v ňom ukrytá naša vôľa, rozhodnosť, kreativita, radosť. Teším sa na Vás!

Viac o kurzoch varenia nájdete TU.