Čo vás napadne keď sa povie dietetika a ešte  tomu čínska? Pravdepodobne nejaké komplikované diéty, ktoré niečo zakazujú a prikazujú a vy by ste mali niečo dodržiavať.

Čínska dietetika je stará niekoľko tisíc rokov. Nie je to diéta, je to skôr spôsob stravovania ušitý na mieru pre každého z nás. Ja si spomínam na moje začiatky so stravou plnou celého zrna. Začínala som asi pred šiestimi rokmi. Bolo hneď niekoľko dôvodov prečo som začala. Jedným bol môj syn, ktorý sa jedného dňa vrátil z internátu ako vegán, druhým boli moje opakujúce sa zdravotné problémy a tretím moja váha. Bol to neustály boj s kilami. Niečo som zjedla a neustále som priberala. Dukanova diéta mi síce schudnúť pomohla, ale energeticky som sa cítila pod psa. To je posledná diéta, ktorú si pamätám. Diétu nedržím roky. Jediné čo dodržiavam – naučila som sa počúvať potreby svojho tela, naučila som sa kombinovať potraviny a raňajkovať kaše. Dôvody prečo sa ich neviem vzdať sú nasledovné.

1. Moja váha sa ustálila

Tým, že nevynechávam raňajky som telu dodala sebaistotu a nemusí si robiť zásoby. Slezinka, ktorá je zodpovedná za naše trávenie a spracovanie potravy dostane každé ráno dávku prirodzene sladkej chuti. Má energiu potrebnú na správne fungovanie. Už nepýta cukor v iných podobách. Pre mňa to znamená, že už nepotrebujem k kávičke horalku, alebo kus čokolády.

2. Stratili sa zdravotné problémy

Keďže som jedla klasické jedla nevyhla som ani klasickým zdravotným problémom. Pod pojmom klasické myslím – plesne a výtoky, chrípky, nachladnutia, zvýšený cholestelor, únava, zmeny nálad – PMS. Keby som pokračovala pravdepodobne by z toho niečo moderné – civilizačné. Keď som začala so zmenou jedálnička bolo mi doporučené vydržať aspoň 6 týždňov, aby som pocítila viditeľné zmeny. To som ešte netušila o patogénoch v tele, ktoré sa dokážu dostať z tela von viacerými cestami. Telo sa začalo postupne zbavovať škodlivých látok, po šiestich týždňoch prišli prvé eliminačné procesy a vedela som, že som na dobrej ceste. Keď som ešte ten rok išla na odber krvi v rámci preventívnej prehliadky pani doktorka nevedela uveriť. Krvný obraz som mala ako stiahnutý z internetu. Keď som začala vysvetľovať, že to bude pravdepodobne stravou nechcela uveriť. Ja som presvedčená, že jedlo dokáže byť veľkým liekom

3. Emócie sa ustálili

Škoda, že nás nikdy nikto neučil o našom emočnom svete. Jediné čo som vedela dokonale bolo potláčanie emócii. Len ich neprejavovať. To som vedela dokonale. Vôbec som nevedela pracovať so stresom, s jeho uvoľňovaním a v podstate ani s myšlienkovými pochodmi. Môžem povedať, že život v nevedomosti je veľmi komplikovaný. Jediné po čom som túžila bolo pochopiť konečne samú seba.

V tomto mi neskutočne pomohla čínska dietetika. Áno myslím to vážne! Nie je to učenie o kalóriach a vitamínoch. Je to o energetike potravín. Pre mňa to znamenalo, že od mala som bola v dlhodobom strese. Stres v našom tele pocíti pečeň a žlčník, ktoré následne atakujú orgány sleziny a žalúdka. Oslabená slezinka nedokáže dobre dispergovať výživu z jedla a následne nedokáže ani kontroovať vodu – orgány obličiek a močového mechúra. Vlastne toto bol kolobeh, ktorý som potrebovala naštartovať. Išlo najmä o rovnováhu – jinu a jangu.

U mňa sa emócie začali stabilizovať už keď som začala s inou stravou, nerozumela som však tomu čo sa to deje. Dnes viem, že v celom zrne je rovnováha jinu a jangu dokonalá. Raňajkové kaše sú ideálne na harmonizáciu. V Číne to vedia. Najmä kaša congee / kondží/ – kaša varená štyri hodiny v pomere 1:10 je nesmierne harmonizujúca. Podporuje trávenie, výborná pri rekonvalencii, harmonizuje stredné ohnisko, výborná pri detoxikácii tela. Je neutrálnej chuti a môžete si ju dokombinovať podľa vlastnej chuti a potreby tela. V tomto spôsobe stravovania kladieme veľký dôraz na ročné obdobia. Používame potraviny lokálne a v najlepšie v BIO kvalite. Ako si doma pripravíte takúto liečivú kašu vás rada naučím na niektorom z kurzov varenia. Rada vám priložím aj základný recept na takúto liečivú kašu.

Liečivá CONGEE / kondží/ kaša – návod na prípravu

Budete potrebovať:

– hrnček celozrnnej ryže, veľký hrniec, morskú riasu, soľ a vodu.

Ja to robím tak, že ryžu dôkladne prepláchnem a preberiem, zalejem vodou a privediem k varu. Riasu napríklad Wakame dám na dno hrnca. Keď prevrie jemne dosolím a varím na miernom ohni 4hodiny. Nemiešam.

Môžete si vylepšiť napríklad mrkvou

Funkcia: doplňuje stred a povzbudzuje qi, rozptyľuje nafukovanie, premieňa stagnáciu.

Návod na prípravu: presne varte ako som písala vyššie. K ryži pridajte mrkvu. Keď si varíte základnú kašu na niekoľko dní, tak odoberte množstvo, ktoré zjete na raňajky a pridajte nastrúhanú mrkvu. Povarte s mrkvou ešte 3 – 5 minút a máte hotovo.

Chcete schudnúť? Vyskúšajte kašu s bielou reďkovkou.

Biela reďkovka je už považovaná za malé liečivo. Upravuje qi, premieňa hlieny, prečisťuje horúčosť, rozptyľuje stagnáciu stravy. Výborná je ako podpora pri trávení živočíšnych tukov. Ja vždy keď jem rybu pridám si kúsok bielej reďkovky kvôli tráveniu.

Postup je presne ten istý ako som písala hore. Na konci pridajte bielu reďkovku, môžete rukolu a slnečnicové semiačka. Môžete papať len na raňajky, doporučujem však kľudne ako dobrý olovrant. Dobrú chuť!

Keď si takúto kašu pripravíte so zelerom ulahodíte svojej pečeni. Zeler vie prečistiť oheň v pečeni a môžete zaradiť do jedálnička pri vysokom krvnom tlaku. Pre lepšiu stráviteľnosť ja dochucujem na konci shoyu omáčkou, tú už nevarím. Dôležité je, aby ste kúpili kvalitný fermentovaný výrobok. Nevyrába sa u nás. Dováža sa z Japonska. Je výborná!

Ja s mojimi obličkami milujem orechové congee/kondžíí/. Dávam si orechy v pomere s ryžou 1:1 na podporu obličiek a sladím ryžovým sirupom. Zložitý cukor nie je pre telo nebezpečný.

Tip na záver: Keď som doma močím ryžu z večera do rána. Varím potom v tej istej vode plnej živín. Hotovú preložím do menšieho hrnca a uložím do deky. Vydrží mi teplá skoro celý deň. V ten deň pojedám len kašu. Som sýta, viem, že telo má všetko čo potrebuje a ten dobrý pocit, ktorý mám sama zo seba by som nevymenila 🙂

Majte krásne dni s dobrou kašou!

PS: Ak sa nechcete nič učiť a nemáte chuť variť v Alande máme vždy prichystanú do ruky. Záleží nám na tom ako sa cítite!

Viac o kurzoch v Alande si môžete prečítať TU

Viac o našej srdcovke Hormonálna rovnováha – joga a strava si môžete prečítať TU